Spelers zullen echter niet worden gekort, zo maakte de directie van de
Amsterdamse club vrijdag bekend.
De uitgaven aan salarissen voor spelers stegen afgelopen seizoen met
9,1 miljoen euro. In totaal gaf Ajax 45,2 miljoen euro uit aan zijn
personeel. Dat is 27 procent meer dan de 35,5 miljoen in 2006/2007.
Volgens Ajax waren hogere uitgaven aan de A-selectie noodzakelijk om de
prestaties op het veld te verbeteren. Afgelopen seizoen werden onder anderen
Lindgren, Suarez en Silva met lucratieve biedingen bij FC Groningen
weggelokt. Enkele spelers met doorlopende contracten kregen een betere
aanbieding van de club.
Financieel directeur Jeroen Slop noemde de hogere uitgaven "een bron
van zorg”. Toch blijft Ajax investeren in zijn spelersmateriaal. Deze zomer
werden spelers als Sulejmani, Oleguer en Cvitanich voor hoge transfersommen
aangetrokken. Directeur Henri van der Aat maakte duidelijk dat er ook nog
geld is als trainer Marco van Basten dit jaar vraagt om nieuwe versterkingen.
Over de bezuinigingsplannen bleef Van der Aat vaag. Volgens de directeur
zullen vooral algemene uitgaven van de club, zoals bijvoorbeeld die aan
materiaal, tegen het licht worden gehouden.
Financiële zorgen zijn er echter niet in Amsterdam. Het afgelopen
seizoen boekte Ajax een nettowinst van 7,8 miljoen euro dankzij de transfers
van internationals als Sneijder, Babel en Heitinga naar grote buitenlandse
clubs. Ajax wil de winst toevoegen aan het eigen vermogen.
Zonder opbrengsten uit de verkoop van spelers zou Ajax een groot verlies
hebben geleden. Op de gewone bedrijfsvoering moest de club 15,3 miljoen euro
toeleggen. ,,Niet iets om trots over te zijn'', zei financieel topman Slop
daarover. Dit jaar verwacht Ajax ook een negatief bedrijfsresultaat, mede
door nieuwe uitgaven aan spelers en het gemis van inkomsten uit de Champions
League.
Het voetbalbedrijf hoopt op betere tijden door hogere opbrengsten uit
sponsorcontracten, onder meer van Aegon en Adidas. Ook betere prestaties in
de UEFA Cup en meer inkomsten uit televisierechten moeten de bedrijfsvoering
een duwtje in de rug geven.
De Ajax-directie verwacht in tegenstelling tot vele andere Nederlandse
bedrijven geen negatieve effecten van de kredietcrisis. Volgens directeur
Van der Aat zullen bedrijven door de crisis geneigd zijn om juist meer uit
te geven aan sportsponsoring. "Sponsoring draait om een goed gevoel geven.
Dat kunnen mensen nu wel gebruiken.''
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl